Via Transylvánia 1.300m VII UIAA - Červen 2008

Oblast v okolí jezera Lago di Garda je právem nazývána zahradou Itálie. Nad největším, ale i nejkrásnějším jezerem v Itálii se tyčí strmé vápencové stěny Gardských hor. Jsou protkány množstvím cest a stezek, které jsou památkami na krvavé boje I. světové války.

Červen 2008

Cestu via Transylvánia jsem našel na netu.Zatím není v žádném průvodci.Cestu udělali rakušané: Florin Ularu, Sylvia Waldhausen, 17.05.2007.Zde je průvodce od autorů: Popis,fotky,topo v PDF. Brzy ráno okolo 4 hodiny přijíždíme do Arca. Postavíme stany v kempu ZOO.- stránky kempu - ,který je přímo pod stěnou Colodri. Odpoledne odjíždíme do nové oblasti:"Corno Di Bo´ "Plotna dlouhá 110m,max.obtížnost 5c. Lezení u jezera Lago di Garda.Druhý den na protažení těla lezeme cestu Oceano 7a/A0 (600m) na plotnách Plache Zebratte.

Slunce nás spaluje.Cesta je osazena nýty. Dvě délky obtížnosti 7a jdou hákovat (A0),nýty jsou od sebe vzdáleny asi 1,5m.S Mikulášem přelézáme vše OS, nebo jak se to mezi skalkaři dnes hodnotí.Staří klasici si o zkratkách OS,RP,PP,atd. myslí své.Po 4 hodinách jsme nahoře. O dvě hodiny rychleji než uvádí průvodce.Přesuneme se autem o 10km dále na sever.Vesnice jménem Pietra Murata je náš cíl.Vidíme impozantní masív Monte Casale,obhlížíme dalekohledem velikost stěny.Odhadujeme kudy vede via Transylvánia. Dojedeme až do následující vesnice Sarche(2km).Na malém náměstí lze parkovat u restaurace. Nad vesnicí se vypíná další hora Picol Dain (971m).

Lezeme cestu:Amazonia VI (340m) od Zanettiho z roku 2005.V těžších místech je osazena po 2 metrech žlutými nýty. Souběžně vede cesta také od Zanettiho: Orizzonti Dolomitici V+,použity bílé nýty. Nahoře jdeme stále do kopce asi 5 minut a poté začíná hlavní masív hory.Stěna je 600m vysoká s několika převisy.Začíná pršet.Chtěli jsme pokračovat další cestou nahoru až na vrchol.Bohužel musíme se vrátit do kempu.První tři dny po příjezdu do Arca,nám po obědě vždy začíná pršet. Večer po 18 hodině,když se všichni vracejí ze stěny za kempem,lezeme s Mikym cestu: Via Ape Maja 7-(220m). Další den jedeme obhlédnout nástup do stěny,opět chvílemi prší.Stoupáme cestičkou okolo lomu na vápenec.Musíme vystoupit o 300 výškových metrů.Slabě prší.Doufáme,že zítra bude slunečno.Čím více se přibližujeme ke stěně,tím více se kolmo zvedá stěna a mizí v mracích.

Nástup nacházíme snadno.Je zde označena velikým mužíkem a první nový nýt je 1,5m vysoko.Vidíme po levé straně asi 5m od nástupu další nový nýt žluté barvy.V popisu k cestě se píše,že žluté nýty jsou další nový projekt, který není zatím hotový.Vracíme se do kempu v Arcu.Začínáme balit do stěny.Chceme nejpozději v 7 hodin ráno být již ve stěně. Podle průvodce stačí do stěny jen jedna sada friendů a vklíněnců,smyce a 8ks presek.Výstup trvá okolo 11 hodin. Takže balíme věci a jídlo na dva dny.

Kdybychom měli nějaké nečekané překážky a museli jsme ve stěně bivakovat. Stěnou Monte Casale vede i nová Via ferrata Ernesto Che Guevara.Auto parkujeme u lomu. Zde se nachází veliké parkoviště. Od hlavní silnice je vyznačena cesta na parkoviště ukazateli na Ferratu Che Guevara.Miky je tak natěšen,že zapomněl zásobu pitné vody do stěny v kempu.Ale večer si vše pečlivě připravil.Hlavní je voda,povídal.Měl strach jestli mu budou stačit 3l vody. V autě mám 1,5l vody,musí Mikymu vystačit.Mám také 1,5l vody.Ráno je lom ještě uzavřen,vycházíme v 6 hodin ráno.Dírou v plotě prolézáme a jdeme po široké cestě,což není takové stoupání.Za 30 minut jsme na nástupu.Máme za sebou 300 výškových metrů, upoceni až na ...

Nastupujeme cestu:via Transylvánia VII.1100m. První délky jsou lehké,obtížnost 5+ až 7-.Ve druhé délce slyším zvuk padající pet láhve.Miky odhazuje jedinou svou vodu do údolí. Samozřejmě nechtěl,ale vypadla z batohu.Tak nahoru je to už jen pouhých 18 délek,1000m a máme 1,5l vody na dva muže. Kdo se napije první je srab!!!Lezeme rychle,jsou vidět nové nýty po 8-12m.Některé délky jsou mírně lámavé. Také jedna veliká police s mírným sklonem 45% (150m) se celá sype,obtížnost 3. Ale i zde jsou po 20m nýty!Štandy jsou osazeny dvěma nýty.Délky jsou vetšinou 55 - 60m.V topu mají zakresleny křížky (nýty),tak počet přesně sedí. V 18 délce je vrcholová kniha.Cesta má zatím třetí přelez.První dva přelezy jsou od autorů cesty,podruhé je zapsána jako inspekční cesta. Jen dolez poslední délky nás zmátl.Původní nýty na štand jsou uřezány.

Musí se traverzovat(50m) na pravou stranu,po výrazné polici,široké 1 metr.Jsou vidět 4 nýty. Na konci cesty jsou pod kamenem lezačky la Sportiva - Fiveten,zřejmě od prvovýstupu. Nejtěžší je 19 délka obtížnost 7.Nejvíce se nám líbí délky obtížností:6,6+,7-,7,které jsou v pevné skále.Lezení si každý užije dostatečně.Rajbasy v plotnách,mírné převisy,kolmé stěny,kouty,atd… Uznáváme,že cesta je krásná linie.Za 8 hodin pěkného lezení jsme nahoře.Není to vrchol.Ten je o 300m výše,45 minut chůze. Sestup trvá dvě hodiny.Musí se ještě nastoupat asi 50m po levé straně, při hraně stěny. Dále kudykoli dolů na západ,příkrým klesáním.Sestupuje se hustým lesem kde je vlhkost a chvílemi to pěkně klouže. Narazíte na červenou značku CAI - číslo 427, která vede z vrcholu do vesnice Sarche.Zde je na malém náměstí zastávka autobusu,jezdí do Arca skoro každou hodinu. Nebo návrat k autu do vesnice Pietra Murata pěšky.Vzdálenost přibližně 2km.

Via Transylvánia doporučujeme všem kdo si chtějí zalézt dlouhou cestu na vápně.

Horolezci: Jirka Horský (UltraAnt climbing club Praha,HO Union Plzeń), Mikuláš Krutský (AdrenalinePit Praha)

Odkaz na fotky z výstupu ... vstup do galérie ...