Autostopem do Sýrie a Jordánského království (Srpen - Září 2004).

Základní info

28.8.2004 PRAHA-CHODOV: 06:50 - Začínám stopovat.Je chladno, občas spadne kapka.Zastaví mi kamion, když už jsem si myslel, že nikdo nezastaví?Veze mě až do Brna. V Brně jsem v 10 hodin.Jdu z dálnice k obchoďáku TESCO.Odtud jezdí autobus do centra zdarma.Ve směnárně nakoupím ještě 100 dolarů.Teď číní má hotovost 135 EU a 200 US. Jdu pěšky k Tomášovi.Nejsem si jist kde to vlastně bydlí, ale na druhém domu jsem našel zvonek.Tomáš jede na dovolenou do Řecka a sveze mě.Ještě nevím jestli budu vystupovat v Bulharsku nebo až v Řecku. Autem vyjíždíme z Brna ve 12:30 minut.

SLOVENSKO: Bratislavu míjíme ve 13 hodin.Jedeme do Maďarska přes malý hraniční přechod, kde jsou pouze cedule, žádná kontrola. Hranice přejíždíme až za Komárnem v půl třetí odpoledne.

MAĎARSKO: V Maďarsku se zatavujeme pouze na svačinku.U rezervace kde je hnízdiště ptáků,žijících u jezírek a močálů. SRBSKO: Na hranicích jsme v 19 hodin.Srbskem projíždíme a jsem moc rád, že nikde nezastavujeme.Pouze jednou na hlídaném parkovišti u pumpy na srbské dálnici.ta je také zajímavá.Je to pouze široká silnice plná velikých děr.

29.8.2004 BULHARSKO: 03:00 - Silnice v Bulharsku jsou nepatrně lepší.Okruh okolo hlavního města Sofie projíždíme v noci.Ve dne jsou tady veliké zácpy aut a na každé křižovatce stojí policie a měří rychlost.Většinou je ve městech omezení rychlosti na 40km/h. Za Sofií vystřídám Tomáše a řídím sám až do Řecka.

ŘECKO: 06:00 - Z hranic jedu ještě hodinu a před městem Thessaloniki(Soluň)asi 100km zastavuji.Tady se naše cesty rozdělují.Rozhodl jsem se po cestě,že dojedu až do Řecka a odtud dále stopem do Turecka. Tomáš s Lenkou pokračují k moři.Rozloučím se a začínám stopovat.Je půl sedmé ráno, auta jezdí, ale nikdo nezastavuje.Je neděle ráno.Po půl hodině konečně zastaví pick-up.Ale jede pouze 25 km.Řidič ještě odbočuje z hlavní silnice do polí.Po prašné cestě jedeme k malým keřům.Tady jsou ve stínu schována malá štěňata.Nakrmíme je masem s rýží, naplníme misky s vodou a můžeme pokračovat. Vysadí mě v malé vesničce.Tady stojím zase půl hodiny a nic!Potom dalším pick-upem jen 18 km.Už je 30°C na mém teploměru.Stoupnu si do stínu stromu a čekám až projede nějaké auto.Provoz žádný.Zastaví mi Jeep a odveze mě do většího města Dráma.Jsem pozván do místní restaurace. Dostávám džus a mírně slané mléko ředěné vodou.Chutná to jako Ayran v Turecku.Zahání to žízeň.Potom mě řidič zaveze za město.Opět stojím asi půl hodiny,než zastaví jeep.Mladý studen promluvil česky.Chodí v Brně na medicínu.Sveze mě asi 20km.Jdu nakonec vesnice a zase nic nezastavuje.Po 20 minutách, ale už jedu do velikého města Kavála. Tady je dálnice až do Turecka.Dvě hodiny tam trčím, než mi zastaví auto.Sveze mě až do Alexandrie.Jsou čtyři hodiny odpoledne.Až v půl páté nasedám na motorku.Začíná pršet, ale spadlo jen pár kapek.Svezl mě 50km.Dále jedu pick-upem až na hranice.

TURECKO: 18:00 - Zjišťuji,že hraniční přechod do Turecka není pro pěší!Musím přesvědčit nějakého řidiče, aby mě svezl alspoň na druhou stranu za most.Nakonec se mi podaří přemluvit dva starší rakušany, ale moc se jim nechtělo.Tipovali, že jsem z Rumunska.To je moc!!Odvezli mě pouze na Tureckou stranu.Z hranic jdu pěšky asi 8 km , celý upocený až do města Ipsala.Naštěstí jsem na okraji města a sveze mě Dolmus (autobus z města do okolních vesnic).Nechce žádné peníze.Odvezl mě 20 km.Tady se dělá nová dálnice.Je 19:50 minut.Stmívá se. Mám obrovské štěstí.Zastaví mi zakouřená dodávka.Tři dělníci jedou až do Istanbulu.Jedou na druhou stranu Istanbulu za Bosporský most.To je ještě větší štěstí.Protože stopovat přes Istanbul je zdlouhavé.Je obrovský, má asi 14 milionů obyvatel.Na druhou stranu mostu přijíždíme v noci v jedenáct hodin.Už jsem unavený a proto si najdu místo hned za mostem mezi malými stromky.Vybalím spacák a usínám 5 m od dálnice.

30.8.2004 Istanbul: 06:30 - Ráno jsem zjistil, že mám celé čelo pošťípané od komárů.Stopování za mostem je složitější.Jsou tady čtyři pruhy a auta jezdí rychle.Dodávka mě sveze jen do města Gebze.Odtud musím jít pěšky na dálniční obchvat okolo města.Tam zastaví kamion.Je naložen oříšky z Rumunska, takže mám co chroupat. Jedu do města Bolu.Je 11:45, jedu dodávkou do Ankary.Ve dvě hodiny odpoledne jsem na okruhu okolo Ankary.Pick-up mě veze po okruhu 15 km.Dále jedu s kurdským řidičem 100 km.Tady jsem nastoupil do taxíku.Nechce peníze,to se ujišťuji nežli nastoupím. Za chvíli se nedivím, že nechtěl peníze.Byl to gay.Chtěl mě sahat na stehno.Říkám ať zastaví.Chtěl abych šel k němu domů.Druhý den mě odveze až do města.Díky, ale nemám zájem!!!Potom už je v klidu.Vystoupím v malém městě.Na konci města zastavuje kamion.Jedu do města Aksaray.Městem jdu pěšky dva kilometry, sveze mě děda na benzinovou zastávku.Mohu tady nastoupit na bus.Příjíždí sem dálkové busy a mají tady pauzu.Jdu dále.Už je devět hodin večer. Jdu tmou a stopuji dále.Dodávka mě vezme 80 km.Dále ještě pokračuji pěšky,zastaví kamion.Jede asi 40 km a potom zastaví u motorestu.Jde spát.Já jdu kousek za motorest, asi 32 km a u silnice je několik stromů.Pod jedním si rozbaluji spacák.Bude půlnoc.Mám za sebou přes 1000 km.

31.8.2004. Kdesi za Aksaray: 06:00 - Zastaví mi Jeep.Vedle řidiče leží pistole.Občas si s ní hraje.Když míří na mě, není to nic příjemného, jak tam leží.Řidič jede do města Adana.Do města přijíždím v 8:20 minut.Rozhoduji se jet dále autobusem, abych stihl přejet do Sýrie přes hranice.Odvezl mě na bus nádraží.Vyměním na černém trhu 20 dolarů = 30 milionů tureckých lir.Mám štěstí bus jede v 8:45 minut.Jede do města Antakia, lístek stojí 10 milionů TL. Cesta trvá tři hodiny.V Turecku jezdí nové busy značky mercedes s klimatizací, obsluha roznáší vodu v kelímku zabalenou jako jogurty a osvěžující vodu na ruce proti pocení.Z Antakie jede bus syrské společnosti do města Aleppo (Halab) v Sýrii.Lístek je za 6 milionů TL.Turecké hranice jsou bez potíží.

SÝRIE: fotogalérie Sýrie. Na syrské straně jsou komplikace.Jdu společně s ostatními z autobusu do imigrační budovy.Zde je mnoho přepážek,ale jen za několika málo jsou úředníci.Navíc je tady pouze jediná pro cizince!!Lidi se tlačí u přepážky.Neustále mě někdo předbíhá.Ujímá se mě starší žena, vypíši oranžovou kartu, kterou budu muset mít u sebe po celou dobu pobytu v Sýrii. Když ji žena protlačí k úředníkovi, který dostal nějaké úplatky a proto mě předběhlo více lidí, naskytl se problém s mým jménem.Nedokáží pochopit a vyslovit mé jméno.Diakritika je pro ně nepochopitelná. Nakonec řeknu, že se jmenuji George.Potom ještě zaměstnání je potíž.Proto pište do těchto kolonek cokoliv jednoduchého, aby to dokázali přečíst, např. profese - učitel je snadná i v angličtině.Stejně je to úplně jedno. Nakonec Vám na první stránku v pase napíší arabsky čísla pod kterými jste v počítači.Je jim srdečně jedno jestli se smí psát do pasu!Po prohlídce autobusu konečně pokračujeme.V busu jsou dva pomocníci, kteří stále dolévají vodu do kelímku a občas kolu.Jeden z nich mi poradil abych vyměnil peníze až ve městě, na hranicích je nevýhodný kurz. Na černém trhu byl kurz 1 US = 51 Syrských Liber (SYP), 1 EU = 60,4 SYP.Bus zastavil kdesi v centru města ALEPPO.Na celou Sýrii stačí 14 dnů a uvidíte vše.Já jsem nevěděl kolik času strávím Sýrii a proto jsem pospíchal, abych stihl ještě Jordánsko, zbytečně jak jsem později zjistil.Obě země jsou malé, ale krásné.Více informací o cestování po celé Sýrii, ceny hotelů, stravování, busů a další praktické info pro nezávislé cestování, najdete na stránce o Sýrii Ze Sýrie jsem se dostal do Jordánska starým omláceným taxíkem (i dveře otvíral šroubovákem), který převážel povolené množství cigaret (údajně mých) a tím vyjde taxík levněji.Jak se ještě jinak dostat do Jordánska je na stránce o Sýrii. Dnes už se nevyplatí jet tímto způsobem přes hranice.

JORDÁNSKÉ KRÁLOVSTVÍ: Fotogalérie Jordánska. Vízum do Jordánska jsem zakoupil na hranicích.Nelze jej zaplatit v dolarech.Ve směnárně je stejný kurz jako v celé zemi!!!Vízum se kupuje v malé kanceláři v imigrační budově.Cena 10 Jordánských Dinárů (JD) = 14 dolarů.Vystojím frontu na razítko a dostávám vízum na 14 dnů pobytu. V Sýrii jsou pro mě mnohem příjemnější lidé, nevím jestli je to tím, že jsou chudší zemí.V Jordánsku jsou srovnatelné ceny jako u Nás doma.Ale platí se tady doslova za vše.Za jeden týden jsem utratil tolik co v Sýrii za 10 dnů!Je pravdou, že zde není tolik památek jako u sousedů, ale taková PETRA vše vynahradí.Je nádherná a obrovská.Potom koupání v mrtvém moři je nepopsatelný zážitek, nebo potápění u města AQABA u hranic se Saudskou Arábií a odkud jezdí trajekty do EGYPTA nebo IZRAELE. Zde je Japonský korálový útes, začínající dva metry od břehu a pláže jsou prázdné!Nesmím zapomenout na poušť Wadi Rum, kde je rudý písek a několik písečných dun vysokých až 50 metrů.Více na stránce o Jordánsku.

Náklady na cestu po zemi do Sýrie.

ODKUD  KAM  CENA  ČÍM
 Praha(Chodov)  TURECKO (ADANA)  0  Stop
  ADANA   ANTAKIA  10 mil.Tureckých Lir = 6,5 $  bus
  ANTAKIA   SÝRIE (ALEPPO)   6 mil.Tureckých Lir = 2 $  bus
Vízum:
TURECKO:   multiple 1200 kč
SÝRIE:   multiple 1820 kč
Celkem:  124 US dolarů.

Náklady na cestu po zemi z JORDÁNSKA do ČECH.

ODKUD   KAM   CENA  ČÍM
  Ammán   Aleppo  7,5 JD = 10,5 $   bus
  Aleppo  Antakia  250 SYP = 20 $   bus
  Antakia  Istanbul  30 mil TL. = 20 $  bus
  Istanbul  Ruse  30 mil TL. = 20 $  bus
  Ruse  Bukurešť   0 kč  stop
  Bukurešť  Arad  666 000 lei = 20 $  vlak
  Arad - vlak.n.  Arad - konec města  165 000 lei = 5 $  taxi - není nutné!!! 2 km.
  Arad  Budapešť  0 kč  stop
  Budapešť  Bratislava  0 kč  stop
  Bratislava  Brno  0 kč  stop
  Brno (TESCO)  Brno (Vlak.n.)  0 kč  bus (zdarma)

Brno - Praha:  160 kč = 6 $ vlak EC bez příplatku.
Vízum do Jordánského království:   10 JD = 14 $
Výstupní taxa z Jordánska:   5 JD = 7 $
Celkem:  122.5 US dolarů
10 dnů v Sýrii:   182 $
7 dnů v Jordánsku:   212 $
Celková částka za 25 dnů cestování:  640 $ = 17 000 kč.

Pokračování - Sýrie 2004.