Po zemi do Pákistánu - červen/červenec 2007

Mapa   Ceny Očkování Víza    Kurzy měn

PRAHA - Florenc

4.6.2007. Autobus odjíždí z nástupiště č.6 v 8:30.Jedeme s bulharskou společností KATEV.Linku jsem našel na internetu.Zde je odkaz: Katev Travel & Commercial spol.s r.o. Je tam aktuální jízdní řád ve formátu "word" ke stažení. Autobusy odjíždějící v neděli jsou o 300kč dražší než v pondělí.Jedeme novým klimatizovaným mercedesem.Hned na nástupišti jsem pochopil,že jízda s bulharskými řidiči bude zajímavá.Sdělují mi, že nesmím konzumovat vlastní jídlo v autobusu.Cena lístku z Prahy do Sofie je 1200kč.Na netu uvádějí poplatek 150kč za batoh,ale na místě nic nechtějí,je to zdarma.Je možné zakoupit si lístek z Prahy až do Istanbulu s přestupem v Sofii.Ale autobus přijíždí do Istanbulu okolo druhé hodiny ráno a to je problém dostat se do centra a zajistit hotel.Naše varianta je výhodnější.Přijet ráno do Sofie , prohlédnout si město a jet autobusem až ve 23:00.Tento bus přijíždí do Istanbulu ráno okolo osmé hodiny.

SLOVENSKO

Bratislavu míjíme ve 13 hodin.V autobuse je asi jen deset cestujících.Zde přistupuje mladý slovenský student vracející se do Sofie na univerzitu studium europolitiky, kde je na výměném pobytu.

MAĎARSKO

V Maďarsku se zatavujeme pouze na svačinku na čerpací stanici.V Budapešti autobus ani nezajíždí na bus nádraží. Zastavuje pouze jedinnému turistovi z Koreje,kdesi u metra.

SRBSKO

Na hranicích jsme v 19 hodin.Na maďarské straně hranic řidiči nakoupili kartony cigaret a nacpali je do prostoru předních dveří.Srbskem projíždíme v noci a nikde nezastavujeme. Srbská dálnice je pouze široká silnice plná velikých děr.V noci řidiči vysvětlili Martinovi, že nohy nepatří na plastovou opěrku.

BULHARSKO

5.6.2007. Do Sofie jsme přijeli rano v 06 hodin.Posun času o jednu hodinu dopředu.Zavedli Nás do čekárny od jejich společnosti,než se otevře jejich kancelář kam si můžeme dát batohy.Chtěli jsme tam spát na karimatkách, ale přišla ostraha a dělali zle.Když otevřeli kancelář už jsme oběhli ostatni společnosti co jezdí do Istanbulu.Cena 20Eur.U společnosti se kterou jsme přijeli jsme zaplatili 23Eu,ale o nic jsme se nestarali.Chtěli jsme si prohlédnout Sofii, pojedeme až v noci.Ale začalo pršet a proto jsme to změnili a ihned odjeli v 8:30.Jeli jsme s tureckou společností METRO.

TURECKO

Turecké autobusové společnosti nabízejí během jízdy vždy občerstvení, buchta,čaj,cola,voda.Přijeli jsme do Istanbulu v 19 hodin večer.Ještě jsme čekali 2 hodiny na hranicich kvůli kontrole zavazadel.Z hranic do Istanbulu se jede po kvalitní dálnici.Hlavní bus nádraží má název :Otogar. Ubytování,památky a zajímavosti najdete zde: ISTANBUL,kde jsme odpočívali 5. - 8.6.2007. Druhý den jdeme najít íránskou dopravní společnost ,je v Ruské čtvrti jménem AKSARAY. (z Otogaru do Aksaraye jede metro).Zastávka u Istanbulské univerzity,dnes se íránská společnost přesunula na hlavní třídu. Cena se nezměnila ani po 7 letech.Nás jízdenka stála 30 USD/osoba. I z hlavního autobusového nádraží (Otogaru) je možné koupit jízdenku do Íránu ale, cena jízdenky je asi o 20 USD vyšší. V Iránu byl státní svátek a nyní se íránci vracejí zpět.Tato linka Istanbul - Teherán je vždy prázdná. Max. 10 lidí.Ale teď jeli plné tři autobusy. Všichni mají veliké nákupy domů.Cesta do Teheránu trvá 31 hodin. Již po několika kilometrech za Istanbulem jsme se seznámili s většinou spolucestujících v autobusu.Proto nebyla po celou cestu nouze o zajímavé debaty. Po zhruba čtyřiadvacetihodinové cestě se na obzoru zjevila biblická hora Ararat, značící blízké turecko/iránské hranice GURBULAK/BAZARGAN. Dívky si z klasického evropského oblečení musí převléci do tmavého a hlavu zahalit šátkem. Na hranicích se o nás postarali velice dobře. Byli jsme odbaveni dříve než naši spolucestující.Trvalo to ale 4 hodiny.Naše batohy jsme ani neotevřeli,íránci po zjištěni,ze jsme češi, nás všude pouštěli před ostatní dav lidi u odbaveni.Dostali jsme nějaké mapy do Iránu,zkrátka to bylo rychlé, ale museli jsme čekat na ostatní z busu.Na hranicích je státní banka.Vyměníme pouze dolary. Pozor:Eura neberou.

ÍRÁN

10.6.2007.Pokračujeme z hranic do Teheránu.V Iránu se večeří okolo 22 hodiny, byli jsme opět pozváni na večeři,což bylo dobře.V jedné jídelně u vstupu jsme museli říci co chceme k jídlu, dostali jsme žetony a teprve potom nás pustili do jídelny.Ale jak si má člověk vybrat, když ani netuší co.Vše je napsané persky.Takže kluci nám vybrali.Do Teheránu jsme dojeli třetí den ráno.Další posun času o hodinu.Už v buse se o Nás rozhodovalo,ke komu z cestujících pojedeme.Napříč Iránem jsme cestovali 9.- 16.6.2007.Reportáž z Iránu. Po celodenní prohlídce Teheránu s průvodcem Akbarem, v noci odjíždíme vlakem do města Esfahán. Pro Nás je Esfahán nejkrásnějším městem Iránu. V Esfahánu jsme zůstali více dnů, navštívili vzdálené město Yazd, mrtvé město v poušti, vše je popsáno v reportáži. Z Esfahánu odjíždíme busem ve 23 hodin do Shírazu.Asi 30km od Shirazu je slavné město Persepolis.Bohužel Nám zde došli peníze a naše celá hotovost po zakoupení lístku na bus k hranicím Pákistánu činila 22 USD.Proč k takové situaci došlo najdete na stránkách o Iránu.Museli jsme tady vypadnout ze země. Navštívil jsem Irán potřetí a opět jsem neviděl slavné ruiny města Persepolis. Z Shírazu odjíždíme v 15 hodin.Teploměr v busu ukazuje venkovní teplotu 51°C a uvnitř 48°C. Jakmile se rozjedeme běží klimatizace na maximum a po několika hodinách je teplota uvnitř děsivých 14°C. Na zastávkách raději ani nevystupujeme.Do města Zahedán přijíždíme 16.6.2007 v půl osmé ráno. Dnes je autobusový terminál nový vedle města.Jdeme k taxikářům.Předák taxikářů nabízí cenu na hranice Pákistánu 10 USD/osoba. Hranice jsou vzdálené 80km.Musíme čekat na jiné autobusy.Po dvou hodinách čekání přicházejí další cestující na hranice. Nakonec nás jede v autě šest s ridičem.Hned za městem nakoupí několik málo litrů benzínu přímo na ulici. Kluci postávají u silnice před čerpací stanicí a prodávají benzín namíchaný s olejem. V Iránu stojí jeden litr benzínu 60 haléřů.Za městem dostane řidič pokutu 20oooIRj = 38kč za přeložené auto.Projíždíme jedním vojenským záterasem, ale nikdo si nás nevšímá. Dříve jezdil taxik pouze na začátek hranice.Na celnici se chodilo pěšky dva kilometry.Dnes nás odvezl taxik přímo ke vchodu. Tam už čekali lidi na cestu zpět do Zahedánu. Iránská hranice je bez potíží.Otevírací doba: cca 7 – 16.30 íránského času. Odbavení jde rychle.

PÁKISTÁN

Konec silnice, ostnaté dráty okolo, prach s pískem tvoří hustou mlhu. Nepronikne ani slunce, vedro je k zalknutí.Pěkných 60°C. Vítá Nás Pákistán.Z mlhy vystupují lidé jako stíny.Budova nemá ani dveře.Fronta lidí je až ven.Všichni chtějí do Pákistánu. V budově, ale mají moderní vybavení.Fotí si nás webovou kamerou do počítače k vízu.Vyplníme vstupní formulář a čekáme ve frontě. Dále musíme k nejvyššímu důstojníkovi na celnici.Zapíše si naše údaje do veliké knihy.Jsou příjemní. Vyměním posledních 22USD!!!Venku postávají překupníci s igelitovýma taškama, ve kterých mají nacpané bankovky - pákistánské rupie. Dostanu 1100PRp.Konečně jsme v Pákistánu. Hned za celnicí čekají autobusy (300r; 18 a více hodin náročné jízdy) a možná i nějaké to taxi (750rp na osobu nebo 3 000rp na taxi; 12 a více hodin o něco pohodlnější jízdy, v závislosti na počtu a typu spolucestujících) do Quetty.Koupím dva lístky a zbývá nám 500Rp. To bude tak akorát na nějaké jídlo na zastávkách busu.Jsme pozváni do autobusu na oběd s řidičem a pomocníky. Potom čekáme v místní malé zaprášené restauraci. Odjíždíme v 16:30 do Quetty. Cesta přes Pákistán do Himalájí.

Náklady na cestu po zemi do Pákistánu (až do GIGITU) 4550kč

ODKUD KAM CENA ČÍM
Praha Sofie 1200 kč=58$ bus
Sofie Istanbul 23Eur=31$ bus
Istanbul Teherán 30$ bus
Teherán Esfahán 40 000Ir=4,2$ vlak(s klimatizací,lehátko)
Esfahán Shiraz 38 000Ir=3,5$ bus
Shiraz Zahedán 90 000Ir=10$(Se slevou ITIC/ISIC 60 000Ir) bus
Zahedán Mirjave/Taftan(Pákistán) 10$ taxi
Taftan Quetta 300PRp=5$ bus
Quetta Islamabad/Rawalpindi 650PRp=11$(sleva 50%) vlak (1 class,větrák,lehátko)
Islamabad/Rawalpindi Gilgit 900PRp=15$ bus(VIP-malý bus pro 20lidí,s klima)
Gilgit Fairy Meadows(začátek treku) 5000PRp=83$ Jeep

4 dny v Istanbulu (Turecko) 3 500Kč
7 dnů v Íránu 2 800Kč
24 dnů v Pákistánu 5 800Kč

Pokračování - Turecko 2007.