INDIE a NEPÁL: duben/červen 2003

Základní info

Letadlem: Praha - Frankfurt - New Delhi zvětšení - dále autobusem do Nepálu. Podle mě je to nejlevější varianta jak se dostat do Nepálu. Poplatky na letišti - 2500 kč. Cena letenky (tam a zpět) - 18 500 kč, už s poplatky.Přestup ve Frankfurtu. Většinou chtějí letecké společnosti potvrdit zpáteční odlet nejméně čtyři dny před odletem domů. Ceny letenek přímo do Kathmandu se pohybují okolo 19 000 Kč,ale bez letištních poplatků,jak rádi neuvádějí letecké společnosti. Takže nejméně dalších 2500 Kč. Z Dílí autobusem do Kathmandu hlavního města Nepálu se jede dva dny,jestliže bus nemá poruchu???Cena lístku je 900 Indických Rupií = 20 Dolarů. My jsme platili 1450 IRupií za osobu. Napálili Nás. Informace o vízové povinnosti a očkování: vstupte :na cestu do Indie a Nepálu. Jestli-že chcete více informací o Indii,stravování,ubytování,atd. najdete vše na stránkách autostopem do Indie - Vstupte.

Indie - NEW DELHI

Letištní hala v hlavním indickém městě je klimatizována.Přiletěli jsme v půl třetí ráno a venku byla teplota +34°C. Z terminálu letiště jsme jeli taxikem za 200 Rupií na hlavní vlakové nádraží, které je v centru města.Původně jsme chtěli jet do města Váránasí. Tam se konaly oslavy a byly obsazeny všechny hotely.

Proto jsme se rozhodli jet nejprve do Himalájí v Nepálu a potom se vrátit zpět přes Darjiling do Indie. Jestliže cestujete na Východ je důležité nedělat veliké plány a mít v záloze několik náhradních řešení, nebo se rozhodnout jako my až na místě. Čas v Indii nic neznamená, není možné vše stihnout v tak veliké zemi.Před vlakovým nádražím na hlavní ulici je mnoho státních i soukromých cestovních kanceláří. nabízejí okružní cesty za nejznámějšími památkami Indie, nebo přímá spojení na veliké vzdálenosti.Odtud jsme jeli přímo do hlavního města Nepálu. Ceny se pohybují od 900 Rupií do 1400 Rupií.

Pozor na úředníky, kteří se snaží každému namluvit, že jezdí pouze jejich autobus.Autobusy jezdí denně. Skutečností je, že jede jeden autobus který objede všechny cestovní kanceláře.Autobus je většinou v dobrém stavu na místní podmínky. Sice to není ten, jaký ukazovali v kancelářích na prospektech, ale důležité je, že jezdí!Odjížděli jsme odpoledne okolo páté hodiny. V noci je lépe vše zaspat, ale to se podaří jen největším spáčům.Autobus jede po úzké silnici, vyhýbá se mnoha neosvětleným nákladním autům, povozům, krávám, lidem s velkými kárami, silnice je rozbitá.V noci jsme přejeli díru na silnici až jsem se ocitnul hlavou u stropu autobusu,to se několikrát opakovalo.Občas jsou vidět zdemolovaná nákladní auta. I v noci je v autobusu vedro, navíc létají moskyti.Sedadla v autobusu jsou malá natolik, že i středně veliký člověk (180cm) nemá kam natlačit kolena.Sedadla mají jedinnou polohu nastavení, protože druhá poloha je nefunkční, je na nich asi 10 cm silný molitan.Okna se otevírají do strany a je možné tudy se protáhnout ven.Bus staví na tvz.čůrací zastávky.Je nutné sledovat řidiče,jakmile nastoupí do busu, několikrát zatroubí a už se rozjíždí.Na nikoho nečeká.Viděl jsem jak autobusy na zastavkách u restaurací dobíhají lidé a naskakují do rozjíždějícího busu.Když náhodou bus ujede,nevěste hlavu.Obvykle jede za ním jiný bus a má několik kilometrů společnou cestu! Na hranice s Nepálem jsme dojeli druhý den okolo poledne.Hraniční přechod se jmenuje Sonuli bus projede i s batohy na druhou stranu, my musíme jít vyplnit žádost o vízum.Nepálské vízum stojí 30 dolarů ,platnost dva měsíce. Problém je pouze v placení.Nepálští celníci nechtějí nepalské rupie, ale pouze dolary.Je dobré mít asi 100 dolarů v drobných bankovkách.Mnohokrát se mi osvědčili.Vízum je zhotovené okamžitě, na druhé straně čekáme až přejdou všichni cestující, abychom mohli pokračovat.V Indii není možné cestovat na střeše autobusu, ale v Nepálu je to bez potíží.Jen při vjezdu do měst jsou vojenské hlídky a moc se jim to nelíbí, většinou to projde.Ve městech je nebezpečí nízko vysících drátů el. vedení. ... vstup do galérie ...

Nepál - KATHMANDU

Do hlavního města přijíždíme třetí den ráno v půl páté.Zastavíme první taxi, které Nás odveze do čtvrti nejlevnějších hotýlků Durbar Square. V Kathmandu jsou dvě hlavní čtvrti plné hotelů pro turisty.Čtvrť Tamil je plná drahých hotelů a nejlevnější zde stojí 5 dolarů/noc.Ve čtvrti Durbar Square v ulici Freak Street jsou hotely od 70 Rupií/noc = 1 dolar.My jsme našli hotel EDEN , sprcha na pokoji, docela uklizený, dvojlůžko za 150 Rupií/den.

Město je špinavé plné smogu, i místní vidíte chodit s rouškou přes nos. Ale po dešti je vzduch na chvíli čistý a město má mnoho historických památek.Prohlídkou těch nejvýznamějších i v okolí zde strávíte nejméně pět dnů.Bohužel se dnes do většiny chrámových komplexů platí vstupné.Více informací o městě a jeho památkách ZDE. Povolení na treky v Himalájích nebo Royal Chitwan National Park najdete ve čtvrti Tamil.Ulice:Tridevi Marg (road)v budově:Sanchaya Kosh Building. Musíte jít po schodech do přízemí.Zde je státní kancelář pro vydávání povolení bez poplatků.Pro Ty línější stačí říci na recepci v každém hotelu.Rádi Vám cokoliv zařídí, ale za příplatek.Oni sice tvrdí,že mají nejlevnější ceny a jinak povolení nelze získat,ale to je lež.¨ Pro dopravu po městě je nejvýhodnější používat mimibusy TUK - TUK pro osm osob.

Cena je podle vzdálenosti okolo 4, 5 rupií.Potom autobusy MHD, ty jsou pomalejší.Rikša se nevyplatí.Vzdálenosti mezi památkami jsou veliké.Nejlevnější stravování je přímo na ulici v malých zakouřených restauracích pro místní.Obvykle je poznáte podle kouře ze dveří kde visí ušmudlaný závěs až na zem.Většinou nemají ani okna, uvnitř je jen několik malých stolů s lavicemi a vaří se přímo v místnosti.Snídaně: Corny s mlékem 35 Rupií.Voda v pet lahvi 1,5 l/15 Rupií.Oběd stojí do 20 Rupií.Nebo v tvz. Kosmopolitních restauracích.Tady se snaží o evropská jídla, ale ty mají společný pouze název, restarace jsou čisté, s hudbou.Cena za oběd je do 80 Rupií.Ovoce: půlka melounu 10 Rupií, tři rajčata 2 Rupie, okurka 4 Rupie. Pečivo plněné marmeládou 30dkg/15Rupií.Jsou tady evropské obchody s potravinami,našel jsem tam českou tyčinku Deli,hamburgry stojí 25 Rupií.Mýdlo 12 Rupií, prášek na praní 10 Rupií,toaletní papír 13 Rupií.Naopak drahé jsou opalovací krémy, okolo 600 Rupií.Internetové kavárny jsou všude,1 hodina/20 Rupií.Oholení,stříhání vlasů s masáží zdarma 25 Rupií. Autobusy do vesnice Jiri odjíždějí ze City bus Park.Lístek je lépe zakoupit den před odjezdem,kvůli místu.Jako turisté dostanete nejlepší místa pro nohy vpředu.Cena lístku 180 Rupií normálním busem.jezdí ještě express bus za 210 Rupií.Ten je rychlejší o tři hodiny.Cesta trvá asi 18 hodin, když není porucha nebo píchlé kolo.To se stává často. My jsme píchli kolo celkem pětkrát v jedinném autobusu.Musí se čekat než se zalepí a opět namontuje,obvykle dvě hodiny.Takže o zpoždění není nouze.Autobusy do města Kakarbhita u indických hranic (směr Darjiling), nebo do města Pokhara (odtud začíná trek Annapurna), odjíždí z nového bus nádraží.To se nachází až za městem,ale jezdí tam MHD za 6 Rupií. I zde se vyplatí koupit si lístek den předem do těchto busů.

Trek k Everestu Začíná pro chudčí cestovatele ve vesnici jménem JIRI (1955 m)Autobus z Kathmandu sem přijíždí večer.Před vesnicí je vojenská kontrola,kde si musíte vystoupit a zapsat se do knihy.Pouze formalita.Už tady se na Vás pověsí několik nadháněčů z hotelů. Nebo Letecky začít trek ve vesnici LUKLA kam je možné letět malým letadlem za 100 dolarů z Kathmandu.V Jiri je mnoho prázdných hotelů.Většina turistů dnes létá do Lukly.Ubytování stojí 5 Rupií/noc.Večeře např. opečené brambory 20 Rupií, čaj Smoll Pot asi 0,7 l za 20 Rupií.

První den:Vycházíme z Jiri v devět hodin dopoledne, stoupáme přes sedlo Kharubas (2420m) do vesnice Shivalaya (1770 m). Nocleh stojí pět rupií. Druhý den: Stoupáme od řeky do další vesnice na kopci Samburdanda (3200 m) a z ní klesáme do údolí.Za vesnicí Changma 2190 m) je možné pokračovat dále do údolí až k řece Stará cesta a při řece dojít do vesnice Kinja (1630 m). Nebo odbočit do prava a pokračovat při úbočí kopce nad řekou, je to rychlejší nově upravená cesta. Je důležité zeptat se místních kde se začíná odbočovat ze staré cesty. Třetí den: Z vesnice Kinja se prudce stoupá do sedla Lamjura La (3530 m)Před sedlem za vesnicí Goyam (3220 m) je levný hotýlek, který vlasní Tibetská rodina.Není vyznačen na mapě! Čtvrtý den: Opět klesáme ze sedla do vesnice Junbesi (2670 m).Nocleh stojí 20 Rupií,večeře Dal Bath 40 Rupií,omeleta ze dvou vajíček 25 Rupií, snídaně:mléko s corny 50 Rupií, čaj 8 Rupií.Horká voda do termosky je zdarma. Ve vesnici je velká škola, vodní elektrárna a mnoho hotelů bez turistů.Je možné odtud podniknout jednodenní výlet do nedalekého Tibetského kláštera. Pátý den: Z Junbesi lesem do mírného kopce a potom dlouho po vrstevnici, konečně jsou vidět vrcholky zasněžených hor.Celé pohoří v Makalu národním parku, před nímž se uhýbá do prava údolím.Ale to musíme ještě přes sedlo Traksindo La (3071 m). Za sedlem začíná vesnice Traksindo 2930 m, zde je buddhistická škola.Potom dlouhým údolím až do vesnice Jubhing (1500 m) Nocleh za 20 Rupií.Šestý den: Z této vesnice se jde do sedla Khari La (2860 m) a dále do dalšího sedla dvě hodiny chůze Chutok La (2945 m). Za tímto je po hodině chůze hotýlek Pakhepani vlastní jej komunista, což uvidíte:všude visí rudé vlajky se srpem a kladivem.Ale majitel je příjemný.Nocleh za 20 Rupií.To je naposledy.Odtud už je vidět Lukla. Sedmý den: Klesáme k řece, cesta už teď povede stále při úbočí strmého údolí až pod Namche Bazar.

Za vesnicí Surke (2290 m) je možné jít přes Luklu nebo pokračovat při řece a jít přes vesnici Chaurikharka (2760 m) a v další vesnici Chheplung (2660 m) se opět cesty spojí.Došli jsme až do vesnice jménem Bengkar (2905 m). tady jsme našli hotel za 50 Rupií pro dva a dokonce s teplou sprchou zdarma! Osmý den: Denně potkáváme skupiny turistů s ještě větším počtem nosičů.Nestačíme se ani divit jak jsou někteří turisté vybaveni.Japonská turistka měla jen foťák a průvodce, ale nosič se prohýbal pod jejím plastovým zavazadlem s kolečkami,jaké jsou vidět na letišti. Na konci vesnice Monjo (2840 m)je úzká cesta mezi skálou a tady je kontrola trekového povolení.Je možné jej koupit až tady na hranici národního parku.Za stejnou cenu jako v Kathmandu (1000 Rupií). U brány jsou vojáci se samopaly.Odtud jsme došli do Namche Bazar (3440 m). V Namche jsme našli hotel za 1oo Rupií pro dva.

Je to veliká vesnice na úbočí kopce, plná velikých hotelů, jsou tady banky, směnárny, internetové kavárny, v obchodech je možné nakoupit evropské potraviny, použité horolezecké vybavení z expedic, na ulicích jsou bazary s tradiční tibetskou výzdobou a suvenýry.Z Namche je možné podniknout jednodenní aklimatizační výlet po okolí. Devátý den: Za Namche vede cesta po vrstevnici a poprvé je vidět nejvyšší hora Mt. Everest.U vesnice Kenjoma se trek dělí.Do leva údolím vede cesta k Cho Oyu (8153 m) přímo se pokračuje k Everestu. U této vesnice se klesá k řece a potom do velikého kopce do vesnice Tengboche (3860 m)Tady je buddhistický kléšter, je možné shlédnout uvnitř každodenní ranní nebo večerní obřad.také je zde výuka buddhismu pro každého.Okolo 100 dolarů za 14 dnů učení. 10 den: Stále stoupáme při řece až do vesnice Dingboche (4410 m)Odtud jsme druhý den šli postranní trek na konec údolí do základního tábora Lhotse (8501 m) a Lhotse Shar (8393 m).tady jsme za celý den nepotkali jedinného turistu.Je možmé vyšlápnout si na jeden ze zdejších kopců které jsou ve výšce okolo 5600 metrů.Celou cestu z vesnice vede cesta okolo nejkrásnější hory Himalájí: Ama dablam (6856 m). jestliže máte speciální povolení můžete vylezt na horu Island Peak (Imja tse) 6189 m.Je nutné mít stan,horolezecké vybavení pro chůzi po ledevci, cesta trvá dva dny.Everest není vidět je schován za horou Nupse (7861 m).

Ale je vidět celé údolí k Namche Bazar, Ama Dablam a Makalu (8 m ). 12 den: Napojíme se za vesnicí na hlavní trek.Stopáme do vesnice Dughla (4620 m) Tady ja začátek slavného ledovce Khumbu. Mezi balvany vystoupáme do Labuche base campu (4910 m). To je poslední místo kde je více hotelů na cestě do základního tábora Everestu.Nocleh stál 100 Rupií pro dva.Horká voda se do termosky stála 80 rupií.Večeře opečené brambory se zeleninou, kečupem a čaj za 170 Rupií. 13 den: V půl šesté ráno vycházíme, je pod nulou, mrznou Nám prsty i skrze ruksvice.Cesta vede při pravé straně ledovce Khumbu.Poslední místo kde jsou pouze dva malé hotely má název Gorak Shep (5140 m).Tady je možné vyšlápnout si kopec který prověří kondici, Kala Patthar (5550 m).

Nejkrásnější rozhled na Himalájské vrcholy a celé hřebeny hor a hlavně je odtud nejlépe vidět Mt. Everest (8848 m),Nuptse (7861 m). Přímo za zády je nádherná hora Pumo Ri (7166 m).Je vidět i základní tábor Everestu s mnoha stany které patří expedicím chystajícím se na vrchol Lhotse a Everestu.Vyplatí se ráno přivstat, protože do jedné hodiny odpoledne jsou mraky pouze v údolí a jsou vidět vrcholy hor.Potom se vrcholky schovají a nakonec je všude mlha.Z Gorak Shepu trvá cesta ještě nejméně 4 hodiny do základního tábora Everestu.Z Base campu Everestu je dnes možné poslat e-mail za 10 dolarů jedna minuta. Ze základního tábora není Everest vidět. 15 den: z Labuche se vracíme k vesnici Dughla,ale už nad ní vede cesta do prava při úbočí kopce.Vesnice je pod Námi.Tato cesta není vyznačena na mapě!napojíme se na cestu z údolí a pod sedlem je poslední místo kde jsou dva malé hotýlky.Do sedla Cho La Pass (5330 m) je dlouhá obtížná cesta, místy se musí člověk přitáhnout za kameny, potom se jde po ledovci.Druhá strana sedla je ještě více náročnější.

Namrzlé balvany, nezajištěná cesta.Člověk uklouzne pouze jednou! Toto sedlo je schůdné pouze v letním období.Večer jsme došli do vesniceDragnag (4700 m).Cestou jsme v mlze zabloudily.Všude jsou cesty od místních pasáčků a od Yaků, kteří se tady v této výšce poklidně pasou.Potkali jsme jednoho pasáčka a ten Nám ukázal cestu.Cesta není značena.Ve vesnici jsou pouze dva hotely.Byly prázdné. 16 den: brzo ráno jdeme přes ledevec Ngozumpa cestička je jen od místních, vede mezi nebezpečnými séraky občas cesta končí, jak se utrhl celý kus ledu a balvanů.Na druhé straně ledevce se napojíme na trekovou cestu do vesnice Gokyo (4790 m). Tady nabízejí v hotelých nocleh zdarma (mimo sezónu), na tomto treku není moc turistů.My jsme potkali asi 10 lidí. vesnice leží u dvou velikých vysokohorských ples.Z vesnice je možný další výšlap na kopec Gokyo Peak (5360 m).Z něhož je vidět Cho Oyu, Everest, Lhose a Makalu.Nebo jít dále při ledovci až do základního tábora Cho Oyu (8153 m). 18 den: Jsme z vesnice Dragnagdošli až do vesnice pod Namche Bazarem Bengkar 19 den:Odpoledne přícházíme do Lukly.Tady je jedna hlavní dlouhá ulice s mnoha hotely a obchody.Koupily jsme letenky do Kathmandu za 90 dolarů/osoba.Potom jsme, ale platili ještě letištní poplatky i když Nám tvrdili prodejci letenek z hotelu, že jsou v ceně.Není to pravda!!! let trvá hodinu.Je to dost silný zážitek.Letiště v Lukle je ve svahu.Takže letadlo se řítí po pouze 200 metrové rozjezdové dráze potom se zhoupne nad propastí a už letíme.Pilot musí ihned stočit letadlo, naproti Nám je hora. Varianta: V roce 2001 jsem se vracel opět až do Jiri a odtud do Kathmandu busem.To je pro ty co šetří peníze a mají dostatek času.

KATHMANDU

Z Kathmandu jezdí minibusy do města,nebo místní taxi pro 7 osob.Cena je okolo 20 rupií za osobu.Odvezli Nás do města kde jsme opět bydleli v hotelu Eden.Odjezd do DARJILINGU.Po několika dnech odpočinku jsme dojeli busem MHD na hlavní autobusové nádraží.Lístky jsem zarezervoval den před odjezdem.Cena za jeden lístek 450 Rupií. Je dobré být na zastávce o dvě hodiny dříve.vyplatí se to.Jinak prodají Vaše místo.Nenechte se napálit, za vytažení batohu na střechu se platí.Nejlepší je vylézt nahoru s batohem sám a pořádně jej připevnit. Autobus má odjížďět ve 14 hodin, ale nikdy neodjíždí přesně.Čekali jsme až se zaplní místa.Po třech hodinách jsme vyjeli.Jede se celou noc s několika zastávkami na wc a večeři.My jsme stavěli vícekrát.Píchli jsme zadní kolo pětkrát!!!Pokaždé jsme dojeli k nejbližší dílně a čekali až se kolo zalepí a opět namontuje.Pneumatiky jsou úplně sjeté, trčí z nich dráty.

Odpoledne jsme přijeli na Hranice KakarbhitaNépálsko - indická hranice.Nepálská celnice je jen 50 metrů od zastávky autobusu z Kathmandu po levé straně.Kontrola je bez potíží.Potom je dlouhý most přes vyschlou řeku do Indie.Asi dva kilometry.Můžete jet cyklorikšou, ale říkají si veliké sumy.Když přejdete most na pravé straně je indická celnice.Opět dlouhé vypisování vstupních formulářů, ale žádné zdržování a kontrola batohů není.Na hranicích je Banka a směnérna. Od celnice je jedinná ulička.po 200 metrech je konečná autobusů z města Siliguri. Autobusy jezdí každých 20 minut podle toho jak se zaplní mohou jet i dříve.Cena za lístek je 12 Rupií.Jede se hodinu.V autobusu je dobré se několikrát zeptat více domorodců na zastávku jeepů do Darjilingu.Zastávka je na okraji města a bus jede až na nádraží.Jeepy odjíždí každý den od rána do večera.Poslední jede okolo 18 hodiny. Opět se čeká až se naplní všechna místa.Cesta trvá 2,5 hodiny.Lístek stojí 60 Rupií.Můžete jet autobusem, stojí 50 Rupiía jede 4 hodiny, nebo parním minivláčkem po úzkých kolejích, ale cesta trvá 8 hodin. ... vstup do galérie ...