NEPÁL - Himaláje - 2001

Základní info

Oficialní název: Nepálské Království Rozloha: 140797. Počet obyvatel: 21127466. Hlaní Město: Kathmandu. Politický systém: konstituční monarchie. Měna: 1 nepálská rupie = 100 pajsů (1 dolar = 73 rupií). Řeč: nepálština. Náboženství: Buddhismus. Časový posun: +3,5 hod. v době letního času. +4,5 hod. v době zimního času.

Do Nepálského království jsem přijel z Indie přes hraniční přechod SONULI.Vízum se muže koupit až na hranicích.Stojí 30 dolarů na dva měsíce. Pozor: Vízum je možné zaplatit pouze v dolarech.Nechtějí indické ani nepálské rupie. Na hranice jsem přijel odpoledne.Autobusy do Kathmandu nebo Pokhary odjíždějí každý den dopoledne.Musel jsem zde přespat v levném hotelu.Je jich tady mnoho. V hotelu je možné vyměnit si informace s jinymi cestovateli, kteří se už vracejí z Nepálu do Indie, nebo můžete pokračovat s jinymi dále.Na hotelu je možné si zaplatit lístek na autobus s rezervací místa,bez příplatku!!!Cena je 200 NRupií.

Hotely zde stojí okolo 120 Nepálských Rupií = 1,5 dolaru.Je pravda, že v noci mě kousaly létající brouci, ale jde jen o jednu noc.Ráno okolo 8 hodiny vyjíždíme busem směr POKHARA. Město leží pod pohořím Annapurna ve výšce 820 m.Je tady největší převýšení na světě.Z města vidíte vrchol Annapurny I(8091m). Cesta trvá okolo 8 hodin, když nepíche bus kolo, což je dosti často.V Nepálu je možné sedět na střeše autobusu, jen musíte být opatrní ve městech kde jsou dráty vysokého napětí tak nízko,že se musí člověk sklonit.Cestoval jsem s jedním japoncem, izraelcem a francouzem.Do města přijíždíme večer.Našli jsme si hotel 100 Rupií/noc. Hned ráno jsem šel najít turistické informace ohledně trekového povolení do národního parku Annapurna Conservation Area.V Pokhaře je mnoho cestovních kanceláří které nabízejí vyřízení povolení atvrdí každému, že jinak nežli od nich není možné povolení získat.Není to pravda.Pokhara je malé městečko s obchody a hotely u velikého jezera,kde je na ostrůvku chrám.Tady je možné zařídit si Raftování po divokých řekách, letání na padáku, vyhlídkové lety, povolení do Chitawan National Park(vstup 20 dolarů) a hlavně povolení na trek k Annapurně (8091 m) a okolí.Státní úřad zde má kancelář v ulici u jezera , kde povolení stojí 28 dolarů (tři fotky) a platí po dobu platnosti víza.Trekové povolení platí pouze do výšky 6000 metrů.Jestli-že chcete na nějakou horu vystoupit výše musí mít zvláštní povolení. Více info zde:Treková povolení. Půjčil jsem si horské kolo za 12 Rupií na den, projel si město, koupil dobrou mapu na trek za 300 Rupií,zjistil na bus nádraží v kolik hodin mi jede bus na začátek trekové cesty.Bus jel ještě tentýž den odpoledne, okamžitě jsem se rozhodl, že ruším další noc v hotelu, zbalím se a rychle na bus.Rozhodl jsem se nejprve pro trek do Base campu Annapurna South. Vystoupil jsem z busu u mostu pred vískou jménemPHEDI (1130 m).

Co sebou do Himalájí:Byl jsem v Himalájích v měsících Duben-Květen.Není třeba stan když nocleh v hotýlcích je levný většinou okolo 20-50 Rupií.Je možné spaní venku.Obuv jsem měl tenisky a sandále.Důležité jsou návleky na boty proti sněhu, krém na opalování, viděl jsem českou výpravu a byly spáleni tak, že se jim loupala kůže.Jestliže se budete stravovat po cestě není třeba brát vařič.Vesnice jsou obvykle po dvo hodinách chůze.Jidlo stojí do 100 Rupií, Dal Bath dole 20 Rupií, s přibývající výškou do 80 Rupií. Ve vesnicích jsou obchody pro turisty kde koupíte naprosto vše, od toaletního papíru,po pláštěnku,pivo,balená voda,toustový chléb,tyčinky Mars a německé zákusky.Pro skromější cestovatele jsou obchůdky pro míastní kde je možné koupit cukr(neomezený zdroj okamžité energie), potíž je s domluvou, většinou prodavči neumí anglicky. Já měl vařič na tuhý líh, abych mohl nahoře vařit čaj, 15 instantních polévek, 10 čínských polévek, ty se dají koupit všude na cestě za 20 Rupií, voda je nezávadná, všude jsou horské prameny. Oblečení:plášť nebo bundu proti dešti a kalhoty.Spacák, v noci neklesne teplota v tomto období pod mínus 10 stupňů.Používal jsem hodně teleskopické hůlky.

TREK ANNAPURNA B.C. + CIRCUIT

Trek: Annapurna Base Camp & Around Annapurna Od autobusu jsem začal prudce stoupat do kopce po schodech.Došel jsem k vesnici Bheri Kharka (2100 m), za tmy jsem si vybalil spacák a přímo na cestě jsem si uvařil večeři(polévku a nudle),potom jsem šel spát.Po cestě jsou tvz. Check Post kontrolní stanoviště vojáků, kteří chtějí vidět trekové povolení a musíte se zapsat do knihy.Zde je možné vidět v knize pro cizince kdo je před Vámi.Tyto kontroly svá stanoviště mění.Na celém treku jsem byl kontrolován desetkrát.Na černo se nevyplatí jít do hor.V Indii mě na české ambasádě řekli, že v Nepálu chytli jednoho Čecha, zaplatil pokutu 700 dolarů a je stále ve vězení. Zjistli jsem, že je zbytečné spát venku.Tím se neušetří, když nocleh stojí okolo 20 Rupií. Je vtom,ale háček!!!V jídelním lístku je na konci napsáno malými písmeny,že jestliže si nedám nic k jídlu platím penále 300Rupií. Stačí si dát jen čaj a nic už neplatím. V některých hotýlcích se Vás snaží obrat a proto je důležité vždy vidět účet.Občas tam něco připíší.Ale to se mi stalo pouze jednou. Nejlevnější ubytování je v tvz. Lodge které vlastní Tibetští uprchlíci.V hotelu jsem si dával nejvíce Dal Bath na veliké misce je kopec rýže s pálivou omáčkou, opečeným bramborem a zeleninou.Musí se sníst rychle první porce,protože přinesou další porci a dokud člověk může dostane přidáno.Já jsem zvládl většinou tři porce a potom se jen odvalil na pokoj a usnul. Oběd jsem si většinou vařil s nosiči u cesty.Nabídl jsem jim nudle nebo českou instantní polévku a oni mě rýži nebo jídlo nejchudších Dando hnědá kaše z obilí, bez jakékoliv chuti.Mouka se rozdělá s vodou a položí se na rozpálený kámen u ohně. Na treku nejsou vůbec značené cesty.Většina turistů chodí s nosiči a průvodci, ale i když jde člověk sám nemusí se bát,že se ztratí v džungli.Od rána chodí nosiči zásobující hotely, stačí se zeptat, protože je mnoho rozcestí do okolních vesnic mimo trek. Trek do základního táboru Annapurna South a zpět trvá deset dnů, Ti rychlejší to zvládnou i za pět dnů jako já.Při cestě do b.c.Annapurna, míjíte base camp ve výšce 3700 m, hory Machhapuchhre.

Nocleh v baase campu Annapurna stojí 100 Rupií, leží ve výšce 4130 m, jsou tam tři hotýlky.Při cestě zpět je možné odbočit už ve vísce Taglung na pokračování treku okolo celého pohoří Annapurna, dlouhého 300 km.Po dvou dnech je vesnice Tatopani.V této vesnici je bazén s termílním pramenem.Za 10 Rupií na celý den se zde člověk může naložit do horké vody.Voda je tak horká,že nikdo nevydrží déle než pár minut.Poznáte tady jiné cestovatele,můžete si vyměnit informace např. kde je nejlevnější ubytování. Z této vesnice se stopá udolím Kálí Gandákípři řece,mezi dvěmi osmitisícovkami, nalevo Dhaulagiri (8172m) napravo Annapurna I (8091m).

V některých vesnicích mají v restauracích i německý štrůdl. Ve vísce Kalopani je možné opustit hlavní trekovou cestu a podívat se na pomník Amerických a Nepálských horolezců, kteří zahynuli v lavině při výstupu na Dhaulagiri v roce 1969.Potom se před vesnicí Sokung napojíte zpět na hlavní trekovou cestu. Já jsem se zde ztratil.Šel jsem večer když už nikdo nechodí, v dešti, spadl do řeky s batohem, našel jsem rozcestí, ale bohužel nikdo nebyl vidět, aby mi poradil kudy dále.Vybral jsem si špatně.Po několika hodinách chůze jsem došel k vesnici.Uviděl jsem na malém políčku stařenku a dva pomocníky. Nosili v nůši kameny z políčka.Měli dřevěnou motyku.Pomáhal jsem jim a potom jsme šli do vísky.Nikdo neuměl anglicky.Zjistil jsem,že Ti dva pomocníci byli její dcera a syn, ten neuměl ani mluvit.Ukazoval jsem, že bych rád přespal vsuchu.V malém domečku z kamenů baly jedinná místnost ve které byla uprostřed kamna.

Kamna jsou se dvěmi otvory nahoře bez plotýnek takže tam musí být hrnce aby plamen nešlehal ven, nemají dvířka, přikládají dlouhým dřevem a když dohoří ven jen jej přistčí dovintř kamen.Hlavně nemají komín, takže vše kouří do místnisti.Pálili mě oči než jsem si zvykl. Chtěl jsem si umýt ruce,pochopili to.Dcera šla ven nabrat vodu, potom mě zavedli z místnosti vedlejším vchodem bez dveří do místnosti kde odpočíval na slámě yak.Místnost neměla střechu.Přes tuto místnost se chodilo do tvz: ložnice, malá místnost pouze pro tři dřevěné postele na špalíkách. Spal jsem u kamen.Ráno mi ukázali výrobu yačího másla, nebo drevěný tkací stroj na yačí vlnu bez jedinného železného dílu nebo hřebíku. Potom mi ukázali cestu zpět na hlavní trek.Byl to neuvěřitelný zážitek jak žijí lidé v dnešním století.Nic takového není vidět na trekové cestě. U městečka Jomoson kam je možné letět z Pokhary letadlem, je řečiště řeky z Horního a Dolního Mustangu v Tibetu.Zde je možné nalézt v nánosech zkamenělé fosílie amonitů až 130 milionů let staré .Při cestě leží asi metrákový kánem a v něm je veliký zkamenělý amonit. Ten,ale nikdo neodnese.Sám jsem našel v kilovém kamenu amonita a potom jsem jej musel nést v batohu celou část treku. Navíc nosím kameny ze základních táborů,jako vzpomínku na cesty. Před vesnicemi,někdy i ve vesnicích obcházím rytuální ochranné zdi Mani (Manidong)Dlouhá zeď z navršených kamených destiček s vyrytými motlidbami ,nebo místo destiček jsou modlitební mlýnky (mosazné,dřevěné,plechové).Vždy se obcházejí ve směru hodinových ručiček.Z města Jomoson po dvou dnech přicházím do sedla Thorung La Pass (5416m). Ve vísce Manang jsou vidět ploché střechy na nichž se suší jačí trus na topení.Na cestě jsou také vidět Chörteny kamenné mohyly s motlitebním mlýnkem uvnitř,který pohání voda.Opět se točí ve směru hodinových ručiček.Tento trek je hezčí nežli trek k Everestu, to je jen můj názor.Mění se tady krajina od džungle po jehličnaté lesy , skoro denně jsou vidět vrcholky: Annapurna I. (8091 m), Annapurna II. (7937 m), Annapurna III. (7555 m), Annapurna IV. (7525 m), Annapurna South (7219 m).Trek je dlouhý přibližně 20 dnů.Končí ve vesnici Bhulbhule. Odtud jezdí autobusy do hlavního města Kathmandu.Cesta trvá 10 hodin.Většinou se tento trek začíná obráceně.

KATHMANDU

Z vesnice Bhulbhule do Kathmandu vyjíždí autobus ráno v osm hodin.Cesta trvá 9 hodin, lístek je za 155 Rupií. Autobusové nádraží je za městem.Odtud jezdí MHD do centra za 6 Rupií.Město leží ve výšce 1600m, má přes 2 milióny obyvatel.Ve městě je čtvrť Tamil pro bohatší turisty, kteří dávají přednost pohodlí a čistotě.Nocleh stojí od 5 dolarů více.Druhá čtvrť se jmenuje Durbar Square, tady potkáte mnoho cestovatelů.Hotely a Lodge (levnější typ ubytování) nabízejí nocleh od 70 Rupií.Našel jsem ubytování v hotelu Village Rest Home ulice Freak Street. V této ulici je spousta levných hotýlků. Město je špinavé plné smogu, i místní vidíte chodit s rouškou přes nos.Ale po dešti je vzduch na chvíli čistý a město má mnoho historických památek.Prohlídkou těch nejvýznamějších i v okolí zde strávíte nejméně pět dnů.Do chrámových komplexů je volný vstup (zdarma). Povolení na treky v Himalájích nebo Royal Chitwan National Park najdete ve čtvrti Tamil.Ulice:Tridevi Marg (road)v budově: Sanchaya Kosh Building.

Musíte jít po schodech do přízemí.Zde je státní kancelář pro vydávání povolení bez poplatků.Pro Ty línější stačí říci na recepci v každém hotelu.Rádi Vám cokoliv zařídí, ale za příplatek.Oni sice tvrdí,že mají nejlevnější ceny a jinak povolení nelze získat,ale to je lež.¨ Pro dopravu po městě je nejvýhodnější používat mimibusy TUK - TUK pro osm osob.Cena je podle vzdálenosti okolo 4, 5 rupií.Potom autobusy MHD, ty jsou pomalejší.Rikša se nevyplatí.Vzdálenosti mezi památkami jsou veliké.Nejlevnější stravování je přímo na ulici v malých zakouřených restauracích pro místní.Obvykle je poznáte podle kouře ze dveří kde visí ušmudlaný závěs až na zem.Většinou nemají ani okna, uvnitř je jen několik malých stolů s lavicemi a vaří se přímo v místnosti.Snídaně: Corny s mlékem 35 Rupií.Voda v pet lahvi 1,5 l/15 Rupií.Oběd stojí do 20 Rupií.Nebo v tvz. Kosmopolitních restauracích.Tady se snaží o evropská jídla, ale ty mají společný pouze název, restarace jsou čisté, s hudbou.Cena za oběd je do 80 Rupií.Ovoce: půlka melounu 10 Rupií, tři rajčata 2 Rupie, okurka 4 Rupie. Pečivo plněné marmeládou 30dkg/15Rupií.Jsou tady evropské obchody s potravinami,našel jsem tam českou tyčinku Deli,hamburgry stojí 25 Rupií.Mýdlo 12 Rupií, prášek na praní 10 Rupií,toaletní papír 13 Rupií.Naopak drahé jsou opalovací krémy, okolo 600 Rupií.Internetové kavárny jsou všude,1 hodina/20 Rupií.Oholení,stříhání vlasů s masáží zdarma 25 Rupií. Autobusy do vesnice Jiri odjíždějí ze City bus Park každý den od půl sedmé ráno do desáté hodiny.Lístek je lépe zakoupit den před odjezdem,kvůli místu. Jako turisté dostanete nejlepší místa pro nohy vpředu.Cena lístku 180 Rupií normálním busem.jezdí ještě express bus za 210 Rupií.Ten je rychlejší o tři hodiny.Cesta trvá asi 18 hodin, když není porucha nebo píchlé kolo.To se stává často. My jsme píchli kolo celkem pětkrát v jedinném autobusu.Musí se čekat než se zalepí a opět namontuje,obvykle dvě hodiny.Takže o zpoždění není nouze.Autobusy do města Kakarbhita u indických hranic (směr Darjiling), nebo do města Pokhara (odtud začíná trek Annapurna), odjíždí z nového bus nádraží. To se nachází až za městem,ale jezdí tam MHD za 6 Rupií. I zde se vyplatí koupit si lístek den předem do těchto busů.

Památky města:Hned první je náměstí Durbar Square kde jsou levné hotely.Na náměstí je palác živoucí bohyně Kumárí Ochránkyně královského města Kathmandu.Stále se převtěluje do mladé dívky asetrvá v jejím těle až do doby, než se poprvé dotkne země nebo neztratí jedinou kapku krve, chodí po hustých kobercích, ochraňována a mimo zdi chrámu ji nosí sloužící.Když nadejde čas a bohyně ji opustí, dívka odejde do ústraní, ale po zbytek života požívá značné úcty i materiálního blahobytu.Každý den se na náměstí scházejí prodavači a přímo na zemi rozbalí své zboží, upomínkové předměty a suvenýry pro turisty.Z náměstí dojdete pěšky za 20 minut pod svatý kopec Swayambhunath chrámový kompex buddhistů. Na kopec vede dlouhé schodiště, po cetě Vás budou obtěžovat drzé opice.Pozor: jestli-že máte jídlo v ruce opice na Vás skočí a ukradnou vše z ruky.Jsou nebezpečné protože většina má nějaké infekční onemocnění.Nesmíte je nechat přiblížit i když vyceňují zuby a prskají.Na kopci je veliký Stúpa a několik chrámů,obchody se suvenýry a hezký výhled na město.Na druhé straně údolí kam dojedete busy MHD za 12 Rupií je další velký komplex chrámů.Pashupati Nath - hindustický chrám.Zde je možné ráno vidět spalování mrtvých ve zdejším ghatu přímo v chrám. komplexu. Dnes je město tak veliké, že se spojilo s dalším starým historickým městem Patan. Opět z centra jezdí MHD do tohoto města.Z náměstí Durbar Square trvá cesta pěšky 45 minut.Ve městě Patan je nejhezčí náměstí Durbar Square buddhistický komplex chrámů.U náměstí je Golden Temple chrám sekty Sikhů.V Kathmandu je mnoho malých templů na každé ulici je malý výklenek ve zdi domů se soškou nějakého buddhistického nebo hinduistického bůžka. Ve městě je také Královský Palác. Bohužel je otevřený pro veřejnost pouze ve čtvrtek od jedné hodiny odpoledne.Dalším místem je minaret Sundhara kde je i hlavní pošta, odkud lze poslat pohledy.Tady stojí pohledy jen 8 Rupií, v centru jsou mnohem dražší.Známka do Evropy je za 25 Rupií.Hezká je i budova Parlamentu v zahradách.Jestli-že chcete najít místní slumy(domov nejchudších) najdete je při řece na cestě do města Patan. Další historické město Bhaktapur (Bhadgaon) je na východ od Kathmandu 14 km vzdáleno.Jezdí sem autobusy MHD nebo trolejbusy.Tady se platí vstupné 300 Rupií, ale je možné vyhnout se pokladnám místními úzkými uličkami.

TREKY EVEREST B.C + LHOTSE

Z Kathmandu jsem dojel autobusem za 12 hodin do vesnice Jiri. Dnes už většina turistů začíná trek z městečka Lukla kam přiletí z Kathmandu za 100 dolarů. V Jiri je ubytování v hotýlcích za 5 Rupií.Já jsem potkal na cestě pouze pět turistů než jsem se napojil na cestu u Lukly.Potom jsem potkával okolo 100 turistů s nosiči denně. Myslím,že jsou o mnoho ochuzeni,protože trek vede džunglí,potkáváte pouze místní domorodce a nosiče. Jiri leží ve výšce 1990 m.V některých hotýlcích ve vesnicích na treku Vás nechají přespat i zadarmo, stačí jen povečeřet.Ceny jídla jsou stejné jako na treku okolo Annapurny,s přibývajicí výškou roste i cena. Když budete přijíždět do Jiri na vojenské kontrole před vesnicí nastoupí nadháněči z hotelů.Je dobré je nechat který nabídne nejlevnější, ale jak už jsem psal je to okolo 5 Rupií za noc.Z Jiri se vystoupá do sedla Kharubas 2420 m. Ze sedla se klesá do vesnice Shivalya 1750 m potom prudké stoupání do vesnice Samburdanda 3200 m.Dále se klesá do vesnice Kinja 1630 m.Z této vesnice opět dlouhé stoupání do sedla Lamjura La 3530 m.Ze sedla dolů do vesnice Junbesi 2670 m. Odtud je možné podniknout jednodenní cestu do Tibetského kléštera.Zde jsou poprvé vidět sedmitisícové vrcholy hor. Dále se pokračuje mirně do kopce po vrstevnici, za vesnicí Ringmo 2720 m se stoupá do sedla Traksindo La 3071 m. Opět dolů z kopce do venice Jubhing 1600 m.Tady je konečně hlavní údolí vedoucí do velké vesnice namche Bazar.nyní se vystoupá do sedla Chutok La 2945 m. Za tímto sedlem se napojuji na hlavní cestu z Lukly kterou míjím po pravé straně. Do Lukly trvá cesta z Jiri okolo 5 - 7 dnů.Tady už začínají doslova davy turistů s nosiči. Už je dražší strava ( oběd 100 Rupií) a nocleh (20 Rupií), toaletní papír 40 Rupií.

Ve vesnici Monjo 2840 m je vstupní brána do národního parku Sagarmatha.Vojáci zkontrolují trekové povolení (je možné jej zakoupit až zde), na tabuli je křídou napsán počet návštěvníků v parku za každý měsíc.Jsou to zajímavá čísla. Cesta pokračuje do slavné vesnice Namche bazar 3440 m.Většina turistů kteří přiletěli letadlem do Lukly zde tráví několik dnů, aby se aklimatizovali na nadmořskou výšku.Jsou tady banky, směnárny, internet, obchody s evropskými potravinami, obchody s horolezeckým vybavením které tady zanechali expedice, suvenýry a velké množství hotelů. Ubytování je možné najít do 100 Rupií za dvě osoby.Já jsem bydlel jednu noc se studentem z amerického Chicaga,kterého jsem potkal cestou. Okolo Namche bazar vede jednodenní trek se zastávkou v klášteře kde ukazují vystavený skalp Yettiho.Jestli je pravý se stejně nedozvíte. Při cestě k Everestu je možný další postranní trek k Cho Oyu 8153 mNa tomto treku denně potkáte pouze nosiče a okolo pěti turistů. Za Namche bazar se jde dlouho po vrstevnici a je poprvé vidět Mt.Everest 8848 m a nejkrásnější hora Ama Dablam 6856 m.

Potom se klesá prudce z kopce přes řeku a hurá vzhůru do velikého stoupání na jehož konci je vesnice Tengboche 3860 m.Ve vesnici je veliký buddhistický klášter, kde si můžete zaplatit hodiny buddhismu. Ráno se vyplatí přivstat (04:00) a vidět jak slunce zalévá nejvyšší horu světa.Za vesnicí opět Everest zmizí a je vidět až den před cestou do base campu. Za vesnicí Pangboche 3930 m se údolí rozděluje.Do leva je cesta k Everestu.Do prava vede postranní trek přes Dingboche 4410 m k osmitisícové Lhotse 8501 m,Lhotse Shar 8393 m.přímo pod její stěnu při úbočí ledopádu.Zde je možné vystoupit na jakýkoliv kopec které jsou vysoké přes 5600 m.Z nichž je překrásný výhled.Toto údolí končí hradbou stěn ze Lhotse a Ama Dablam.Mezi nimi je hora Island Peak (Imja Tse) 6189 m. Na vrchol je možné vystoupit po zakoupení zvláštního povolení do výšky nad tři tisíce metrů za 300 dolarů pro pět osob.Nutný je stan a horolezecké vybavení na ledovce. V tomto údolí je klid nevidíte žádné turisty,všichni se hrnou pouze k Everestu.Z vesnice Dingboche trvá trek pod stěny Lhose a zpět s výšlapem na okolní kopce celý den. Z vesnice Dingboche je cesta k Everestu po pravé straně údolí a dole pod sebou nalevo vidíte turisty kteří jdou po hlavní trekové cestě.Tyto cesty se po několika hodinách spojují. U vesnice Dughla 4620 m je možné jít dále údolím až na konec potom vystoupat do sedla Cho La 5330 m.Sedlo na druhé straně je nebezpečné,padají tam uvolněné kameny a bývá tam mnoho sněhu.Ale je možné jím projít i když to místní nedoporučují bez průvodce.Tak náročné to rozhodně není.Dojdete do vesnice Dranag 4700 m.Tady už vede trek z údolí k Chu Oyu. Cesta vede přes ledovec Ngozumpa do vesnice Gokyo 4790 m.

Odtud je cesta do základního tábora Cho Oyu, nebo je možné vyšlápnout si na kopec Gokyo Peak 5360 m. Hlavní trek, ale vede z vesnice Dughla doprava kde začíná ledovec Khumbu. Vyplatí se zastavit se v Labuche base camp 4910 m.Tady jsou poslední hotely.Na mapě toto místo není vyznačeno.Tady jsem smlouval cenu hotelu na dva dny za 100 Rupií.Strava:Opečené brambory s kečupem a zeleninou 150 Rupií, omeleta ze dvou vajíček 100 Rupií. Poslední dva hotely jsou v Gorak Shep 5140 m. Nocleh je drahý okolo 200 Rupií za jednu noc!Z Labuche base campu vycházím ráno v půl šesté, je mínus pět stupňů.Jen s malým batohem.Z Gorak Shepu je náročná cesta (dlouhé stoupání) na vrchol hory Kala Patthar 5550 m.Odtud je nejkrásnější pohled na Himaláje a nejvyšší horu světa. Ještě ten den ve 13 hodin jsem došel do Base Campu Everrestu 5380 m.Cesta je bezpečná po ledovci Khumbu.V základním táboře bylo přes 22 horolezeckých expedic. Potom jsem se vrátil do hotelu v Labuche base campu.Je to dosti náročné.Pro méně zdatné doporučuji jeden celý den na horu Kala Patthar a druhý den jít do Base campu Everestu. Cesty jsou dobře upravené, měl jsem pouze sandále a tenisky.Ale je lépe vzít si lehké trekové boty!Z Labuche base campu jsem šel zpět až do vesnice Jiri. Dále zpět autobusem do Kathmadu a potom jsem pokračoval do Indického Darjilingu.

Tento trek trval celý měsíc.Celkem strávené 2 měsíce v Nepálu

Pokračování - INDIE 2001: Okruh Indií.